Does Revoking Divorce (Raj'at) Require Witnesses?

QA-ID-0086

QUESTION

If someone has given one talaq to his wife.
For Raj’at does he need to have witness?

ANSWER

After giving one divorce, a person is entitled to revoke (rajʿat) the divorce during the waiting period (ʿiddat) without conducting a new nikāh. The sunnah way of revoking the divorce is to do so verbally (such as by saying: “I do rajʿat with you”; “I have taken you back” etc.), to appoint two upright witnesses for these words, and to inform the wife that the divorce has been revoked (Radd al-Muhtār 3/401). This is the preferred method. However, witnesses are not necessary for the revocation of the divorce to be effective and valid (Radd al-Muhtār 3/401).

References:

الطلاق: ٢
{ فَإِذَا بَلَغۡنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمۡسِكُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٍ أَوۡ فَارِقُوهُنَّ بِمَعۡرُوفࣲ وَأَشۡهِدُوا۟ ذَوَیۡ عَدۡلࣲ مِّنكُمۡ وَأَقِیمُوا۟ ٱلشَّهَـٰدَةَ لِلَّهِۚ ذَٰلِكُمۡ یُوعَظُ بِهِۦ مَن كَانَ یُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡـَٔاخِرِۚ وَمَن یَتَّقِ ٱللَّهَ یَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجࣰا }

رد المحتار، ج٣، ص ٤٠١:
(قوله: وندب الإشهاد) احترازا عن التجاحد وعن الوقوع في مواقع التهم لأن الناس عرفوه مطلقا فيتهم بالقعود معها، وإن لم يشهد صح، والأمر في قوله تعالى {وأشهدوا ذوي عدل} [الطلاق: ٢] للندب زيلعي

قال في البحر: وأشار المصنف إلى أن الرجعة على ضربين: سني وبدعي. فالسني أن يراجعها بالقول ويشهد على رجعتها ويعلمها، ولو راجعها بالقول ولم يشهد أو أشهد ولم يعلمها كان مخالفا للسنة كما في شرح الطحاوي

والله تعالى أعلم
And Allāh Knows Best

Muhammad Kalim Misbahi

Muhammad Kalim Misbahi
Muhammad Kalim Misbahi

Muhammad Kalim, the founder of Fawatih, has pursued over a decade of traditional Islamic education, eventually specialising in Hanafi fiqh (jurisprudence).

Related Posts