QA-ID-0027
QUESTION
I intend to buy a house and have money put aside for the deposit. An offer has been accepted and the process of buying the house has already started by the solicitors. The deposit money is still in my possession and will need to be paid as soon as it is requested by the solicitors.
Would zakah be payable on the money for the deposit?
ANSWER
﷽
In our country, the property purchasing process typically concludes with the exchange of contracts, rendering the sale final and binding. Prior to this exchange, the sale is not considered completed or final. The initial offer and acceptance merely signify a commitment to buy and sell.
Although Islamic law views offer and acceptance (ījāb qabūl) as the completion of the sale, requiring both parties to transfer the property, money, and possession, the property sales process in our country indicates that this initial offer does not entail the same obligations until the exchange of contracts. Thus, this initial offer and acceptance is akin to a promise to buy and sell only.
Therefore, if the zakāt year ends before the exhange of contracts, zakāt must be paid on the deposit amount since the final sale has not yet occurred.
الفتاوى الهندية ج ٣، ص ٣:
وَأَمَّا حُكْمُهُ فَثُبُوتُ الْمِلْكِ فِي الْمَبِيعِ لِلْمُشْتَرِي وَفِي الثَّمَنِ لِلْبَائِعِ إذَا كَانَ الْبَيْعُ بَاتًّا وَإِنْ كَانَ مَوْقُوفًا فَثُبُوتُ الْمِلْكِ فِيهِمَا عِنْدَ الْإِجَازَةِ كَذَا فِي مُحِيطِ السَّرَخْسِيِّ.
رد المحتار ج ٢، ص ٢٦٢:
فَالْأَوْلَى التَّوْفِيقُ بِحَمْلِ مَا فِي الْبَدَائِعِ وَغَيْرِهَا، عَلَى مَا إذَا أَمْسَكَهُ لِيُنْفِقَ مِنْهُ كُلَّ مَا يَحْتَاجُهُ فَحَالَ الْحَوْلُ، وَقَدْ بَقِيَ مَعَهُ مِنْهُ نِصَابٌ فَإِنَّهُ يُزَكِّي ذَلِكَ الْبَاقِيَ، وَإِنْ كَانَ قَصْدُهُ الْإِنْفَاقَ مِنْهُ أَيْضًا فِي الْمُسْتَقْبَلِ لِعَدَمِ اسْتِحْقَاقِ صَرْفِهِ إلَى حَوَائِجِهِ الْأَصْلِيَّةِ وَقْتَ حَوَلَانِ الْحَوْلِ…
بہار شریعت ج ٥، ص ٨٨١:
خرچ کے لیے روپے کے پیسے لیے تو یہ بھی حاجت اصلیہ میں ہیں ۔ حاجتِ اصلیہ میں خرچ کرنے کے روپے رکھے ہیں تو سال میں جو کچھ خرچ کیا کیا اور جو باقی رہے اگر بقدر نصاب ہیں تو ان کی زکاۃ واجب ہے، اگرچہ اسی نیّت سے رکھے ہیں کہ آئندہ حاجتِ اصلیہ ہی میں صَرف ہوں گے اور اگر سال تمام کے وقت حاجتِ اصلیہ میں خرچ کرنے کی ضرورت ہے تو زکاۃ واجب نہیں۔
والله تعالى أعلم
And Allāh Knows Best
Muhammad Kalim Misbahi